Home

We Need To Travel

Links

12x starten en landen

We hebben uitgerekend dat we 12x een start en landing gaan maken...in diverse vliegtuigen. Zoals je op de kaart kan zien is dit:

Kaart100

12 Madrid - Amsterdam.

Jippie!

Si, Buenos Aires 8-11-2006 deel 1

Lekkere 1e vlucht naar madrid. Op Schiphol hadden we al afgesproken met Maarten, welke ook met Koning Aap zou vliegen naar BA. Maaaar tijdens inchecken bleek het toestel vanaf Madrid naar BA overboekt te zijn, waardoor we op StandBy kwamen te staan. Bij de Gate nog maar eens proberen en ja hoor. 2 Stoelen voor Jenny en mij. Maar niet naast elkaar. Jenny aan het raam, vreemde, gangpad en dan ik pas. Maar we hadden tenminste zitplaatsen.

In Madrid rustig naar de andere gate gelopen. Hier 2uur gewacht en op tijd vertrokken. Vluchtduur 12.15uur. Pffff. Adriaan had vroege dienst gedaan en sliep 3films lang, Jenny heeft alle film helaas kunnen kijken. Het vliegtuig was een Airbus340, een ouder type dus. Dus geen prive'schermpjes op de stoelen, maar tv´tjes die op de wanden hingen ed. En de beenruimte, ach daar hebben we het maar niet over.

Bij het opstijgen en landen werd een camera aangezet die in de staart was gemaakt, waardoor we de start en landing (staat op film) hebben kunnen meekijken. Dat was wel weer leuk.

Op aankomst BA stonden we bijna 45min wachten voordat we door de douna konden. Maar daarna was de bagage er wel snel. We hoefden niet door de scanner en liepen de lange rij hier aan de rechterhand voorbij.

De reisbegeleidster Raquel stond al op ons te wachten, dus we hadden onze transfer!!! Na een broodje, kwam de andere vlucht ook binnen en reden we naar het hotel.

Buenos Aires en de regen 8-11-2006 deel 2

Jawel, bij aankomst in Buenos Aires begon het te regenen. Dus toch de stad in. Ze hebben hier door de stad heen een 7baans weg aangelegd met parallel wegen. Dus totaal 20rijbanen! Via een Foodcourt of een verdieping met diverse eettentjes en een terras in het midden naar het graf van Evita (Perron). Deze begraafplaats is net een kleine stad met alleen mar famile-graven. En in de regen is het best wel een treurig gezicht.

´s Avond hebben we onze 1e Tango-les gehad, daarna eten en na het eten kwam er een Tango Show. Dit was zeer mooi.

Ps mijn biertje van 1liter werd geserveerd in een wijnkoeler, jippie.

Op zondag met schitterd mooi weer wederom de stad ingegaan. Dit keer naar het bekendste Cafe van BA. Ons vertek naar het vliegveld van BA stond gepland om 12uur. We vlogen naar El Calafate, ongeveer 3uur vliegen. Maar we vertrokken met 1uur vertraging met een MD-80. Instappen via de 'kont ' van het toestel, wel appart.

En dan kom je aan in Patagonie, een kaal en dor landschap met stenen. En een kleine maar moderne vliegveld. Naar ons hotel gebracht en gegeten met de hele groep.

En niemand kon geld uit de muur halen, op vliegveld van BA waren ze buiten werking, en in El Calafate waren ze leeg. En maandag was het een feestdag dus niet bijvullen. En de bodem van onze portemonnee was in zicht.

De Gletcher van El Calafate 8-11-2006 deel 3

Op dinsdag ochtend om 9uur werden we opgehaald voor een lange dagexcursie naar de Gletcher Perito Moreno op 80km afstand. Al bij het eerste aanzicht was het stil, een muur van ijs. Bij de Gletcher waren uitkijkpunten gemaakt waardoor je prima zicht had op de Gletcher. Krakende geluiden als een onweerdonder waren regelmatig te horen als het ijs weer scheurde. En toen was het wachten op het afbreken van stukken ijs die in het water vielen. Wel kleine stukken gezien, maar geen foto´s ervan kunnen maken. Hierna werd het pas echt leuk: Een mini-trekking op de gletcher zelf. Met de boot naar de gletcher en na 20min wandelen door het bos deden we de klimijzers onder en begon de tocht naar het midden van de ijsmassa. Het is zoooo verschrikkelijk mooi, de kleuren en omgeving dat er vele Kodak-momenten waren. We liepen een ronde van 1,5uur en waren daarna weer van het ijs af. Nog 30min lopen door het bos en met de boot terug naar de bus. Onderweg nog ijschotsen gefotografeerd en de dag was bijna weer voorbij. s´Avonds konden we geld pinnen en na een lekker Argentijns Koetje en een litertje bier lekker fijn slapen.

Dagje El Calafate 17-11-2006 deel 1

Na lekker uitgeslapen te hebben, zijn we gaan eten in het dorpje. Het dorp bestaat alleen omdat de Gletcher Perito Morena er vlakbij is. Na het ontbijt zijn we naar een vogelreservaat gelopen om oa Flamingo´s te zien. Maar deze hebben we niet gezien, ze zijn alleen in de ochtend te zien. Na 4uur rondlopen zitten we nu het weblog bij te werken. Adriaan heeft al meer dan 130 foto´s gemaakt, maar kan deze niet inlezen in de computer omdat er geen aansluiting op zit. Dus jullie houden ze te goed. Straks nog naar een chocolade fabriek waar bekende Argentijnse chocolade wordt gemaakt.

Morgenvroeg, woensdag, gaan we naar El Chalten, 4uur rijden. We gaan daar wandelen en natuurlijk weer vele foto´s maken en ook film natuurlijk.

hasta Luego!

El Chalten 17-1102006 deel 2

Na El Calafate vroeg vertrokken naar ElChalten. Dit is een plaatsje speciaal voor bergwandelaars. Middags een wandeling gamaakt van 3uur naar een Gletcher die in een meertje eindigd. En ook weer 3uur terug gelopen natuurlijk. Gegeten in een bierbrouwerij annex eetcfaeetje met eigen gebrouwen bier: Lekker bier.

De volgende dag op tijd bed uit en gelopen naar De Fitz Roy. Maar omdat we een tijdlimiet haddem}nivm vertrek in de avond konden we deze niet geheel uitlopen.Na 3uur, 1uur voor de eindpunt besloten we om terug te gaan. Weer 3uur terug lopen door de zon en mooie natuur.

Alsbeloning een lekker zelf gebrouwen biertje gedronken. S avond weer de busje in en terug naar El Calafate.

Chili ( Torres Del Paine) 17-11-2006 deel 3

Na heerlijk in een bus met beenruimte en goede stoelen die lekker een stuk achterover konden, reden we naar Chili. Maaaaar Chili en Argentine zijn geen vrienden,dus veel papieren invullen en ook de bus mocht niet verder. Maar geen problemen bij de grens. Overgestapt in een klein busje met 19pers en rijden naar Torres Del paine. Onderweg nog een guanacko (een soort nep-lama) en een emoe-soort gezien, deze gingen we nog veel meer zien.

Torres del paine: Een nationaal park van 181.000km2 groot, en geen electra en AH. Dus eenvoud. De Refugio waar we zaten,was eigenlijk een jeugdherberg: Slaapzalen,barretje en een kleine keuken met veelkeus:2 stuks tot 18uur, daarna 1 keus. Bij de 1e avond was het bier al op om 21uur Aaarrggglllll.

We hebben na de busreis heerlijk op een grasveldje gelegen, om bij te komen van de busreis.

De volgende dag hebben we een excursie gedaan, en oa Flamingo,s gezien, de berg Torres in de zon, diverse watervallen, een super-de-luxe hotel en het info-centrum die geen informatiefolders hadden. Dit is dus Zuid-America. Alles met een Argentijns kwartiertje en op geen problemen. Toen kregen we een regenbui onderweg naar de GreyGletcher. Jenny en ik deden deze excursie niet. Wij zijn gaan lopen naar de ijsbergen. We konden er naar toelopen en zelfs aanraken. Ook konden we de Gletcher zien liggen.

Na 1,5uur rijden weer het bedje in, de temperatuur was al weer aardig aan het zakken.

De 3 dag zijn we met een ijzige wind en kou gelopen naar de Torres, welke in de wolken waren. Eerst 2uur klimmen/stijgen, dan 1uur langs door een rasvijn lopen en dan nog 1uur klimmen over rotsen en rotsblokken. Maar dan....koud, wind en sneeuw! Snel foto en filmen en terug naar een beschut plekje om te eten. En toen weer terug naar de Refugio halverwege om weer op te warmen. Bij het slaaphuis was het mooi weer, met veel wind. s Nachts lekker geslapen.

Punto Arenas (Chili) 17-11-2006 deel 4

Na een lekkere start,vertrokken we in een openbare bus die we alleen voor ons zelf hadden naar Punta Arenas. Ook deze stoelen konden lekker naar achter. Via Puerto Natales (lunch-stop) reden we naar Punto Arenas, aankomst 16uur. Eerst naar het Mirrador (uitkijkpunt), en internetcafe opzoeken, want mijn gehuegenkaartjes zijn vol. Deze op een cd laten zetten, en nog even internetten. Maar de fotos wilden niet oploaden. Maar wel nog Jaqueline op de msn gehad.

Daarna lekker gegeten op de maan ( La Luna) en terug gelopen naar het hotel.

We hadden een korte nacht voor de boeg.

Schipper mag ik overvaren 7-11-2006 deel 5

Leuke titeltoch? Je hebt al gelezen over het Argentijns Kwartiertje,nou dat hebben we geweten.

'S ochtends vroeg uit de veren want de bus vertrok om 730uur, wist de reisleidster. Maar de bus kwam niet. Bleek pas om 9uur te rijden, was verkeerd doorgegeven door het bureau. Maar met een volle bus naar Argentinië...dachten we. Alles ging goed, tot we de ferry/pont over moesten. In verband met teveel wind lag de ferry aan de ketting. Dit kon 15min zijn, maar ook 4uur of zelfs de hele dag! Gelukkig bleek de kaptein een aardige vent en kwam de boot na 2,5uur aanvaren. Gelijk volladen en naar de overkant (30min). Jenny heeft tijdens de overtocht een dolfijn gezien, Adriaan stond op de voorplecht, te kijken naar de golven.

Dan over een steentjeweg naar de grens, uitstappen,papieren invullen,instappen naar de volgende grenspost en weer papiertje invullen en door naar Rio Grande. Maar door de vertraging van 2uur was de aansluitende bus al weg. Geen nood, dan zetten we toch kleine busjes in....met geen beenruimte. Tijdens deze 2,5uur durende rit, reden we met zon weg,en kwamen midden in een sneeuwbui terecht. Zelfs toen we al in Ushaia waren,sneeuwde het nog hard! Wel mooi natuurlijk.

Sneeuw in het eind vd wereld 17-11-2006 deel 6

Ushaia, het meest zuidelijk gelegen stadje opde wereld. Hiervandaan vertrekken de boten naar Antartica. We zijn in de sneeuwbui de volgende ochtend naar het nationale park gegaan, om te gaan lopen. Door de smeltende sneeuw, was het een modderpad geworden. Maar we gingen door. En aan het eind scheen de zon weer, over modderige paden dat wel. Nog 4,5 km en dan zijn we op het eind van de wereld, maar dat lukte dus net niet. Dat doen we de morgen (18nov).

vandaag zijn we gaan lopen naar de Gletcher. Het zijn allemaal uitlopers van het Andes-gebergte. In de mistige wereld met koude wind (6graadjes) met een antieke kabelbaan naar bovenen toen nog 1uur lopen over stenen en door 40cm sneeuw heen ploegen. En wat zagen we: Weinig, door de sneeuwbuien was de gletcher met het bergmeertje samen gegaan. Terug door de sneeuw en over de stenen naar de skihut. Een simpel maar heerlijk houten hutje waar je iets kon eten en drinken. Vervolgens met de zelfde antieke stoeltjes lift weer naar beneden, en een taxi naar het centrum genomen om het weblog aan te vullen.

3 foto´s (hopen we) 23-11-2006

niet veel tijd vandaag, over 1,5uur vertrekt de nachtbus naar Buenos Aires. Maar proberen we toch 3 foto´s te plaatsen. Rest komt zsm.

24uur reizen naar Igazu 28-11-2006

Met een een zwaar hoofd om 18uur in een bus te gaan zitten, vertrokken we dus met 15min vertraging naar Buenos Aires. Een dubbeldeksbus, en jenny had gelukkig een goed plekje gevonden. Meteen na de start werd een film aangezet met Spaanse ondertiteling. Om 21uur gingen we eten (incl de busticket): Kip met slaschotel. Na deze pauze reden we door tot 3uur: aansluiting geven aan andere bussen. Gelukkig redelijk goed kunnen slapen, de chauf reed ook goed door. Om 11.30uur kwamen we dan eindelijk aan in BA. Meteen door in een busje naar vliegveld en meteen inchecken op het vliegmachientje. Jenny had plaatsen bij de nooduitgang geregeld. Bravo.

Om 17uur kwamen we aan op vliegveld, en meteen door naar het hostel. temp is hier 32graad en we hebben een zwembad. En bij dit zwembad kwamen we bekenden tegen die we ook in Chilli (torres de Paine) hebben leren kennen. Toeval?

Nu na een barbie (BBQ) nog even lekker zitten, morgen gaan we dus naar de watervallen aan de Argentijnse kant. Dan ga ik ook proberen meer foto´s op het log te zetten, anders zet ik een link neer.

Tot later want mijn bier wordt warm. Helaas wel Heineken want het Argentijnse bier is al op.

De watervallen van Iguazu(1) 28-11-2006 deel 2

Na een heerlijk avondje in het hostel, incl BBQ, zijn we de volgende dag naar de watervallen gegaan. Aan de Argentijnse kant. Wederom weer vele foto´s gemaakt en een warm brandend zonnetje. We zijn op alle mogelijke plekjes geweest, van onderaan tot op de watervallen (via een brug). Tot slot het echte werk. Met een toeristentreintje naar boven, via een lange looproute van bijna 1km naar de Devils Mouth. En dat is een krachtige waterval....En dan is het nog niet eens veel water, normaal staat het waterpeil hoger in de rivieren naar de watervallen.

´s Avonds in Iguazu gegeten en met een taxi terug.

De watervallen van Iguazu(2) 28-11-2006 deel 3

Na eerst de Argentijnse kant te hebben gezien, was het vandaag de beurt aan de Braziliaanse zijde. Met een vroege transfer naar de Argentijnse grens, stempel in paspoort, papiertjes invullen etc etc, naar de Braziliaanse grens. Ook hier weer een stempel etc etc.

Aan de Brazliaanse zijde heb je een beter overzicht op de watervallen, dwz je ziet alle watervallen liggen omdat je op dezelfde hoogte staat als de watervallen. Via wandelroute naar de Devils Mouth gelopen, dit keer aan de onderkant. En weer foto´s maken he. Via een uitzichtpunt zijn we terug gegaan naar de ingang waar het transferbusje al stond te wachten. En weer via de grensposten met papiertjes en stempels etc etc naar het dorp terug. Adriaan heeft daar een afritsbroek gekocht voor een bedrag van maar liefst e7,50!  Eenmaal terug in het hostel, liggend bij het zembad kwam daar een zwarte lucht opzetten. En inderdaad, na een paar donderklappen, flitsen en regen maar snel naar binnen gegaan.

´s Avonds nog lekker gegeten in het dorp (bij 19graden), en op tijd terug in het hostel.

Fietsen in Buenos Aires 28-11-2006 deel 4

De volgende ochtend met stralend mooi weer naar het vliegveld gereden. Met een vlucht die dit keer rederlijk op tijd vertrok, kwamen we na 1,5uur aan in Buenos Aires. Na een snelle hap verzamelden we ons bij de metro om per metro naar een plein te gaan waar onze fietsen stonden te wachten. Een 3,5uur durende fietstocht op citybikes langs vele bezienwaardigheden. Een leuke manier om de stad te zien. Echt gevaarlijk, mwah, de overige verkeersdeelnemers vinden fietsers maar vervelend en irritant. Bijna op het einde van de tour, kwamen we op een plein waar, jawel, een protestmanifestatie plaatsvond van homo´s en lesbo´s. En het eindigde in een echte GayPrideTour door de stad. En wat wij normaal vinden, vinden de Argentijnen schandelijk. Erg leuk om te zien, maar geen bekenden gezien in de optocht. ´s Avonds gegeten in de wijk Palermo, waar ook ons hostel is waar we volgende week slapen.

Op naar Isla de Pascua 28-11-2006 deel 5

We konden op deze zondagochtend met de transfer mee van de groep die weer naar huis gingen. Wij vlogen echter 45min eerder, maar we hadden ons al online ingecheckt met zitplaatsen. Dit verliep goed op het vliegveld.

Op tijd vertrokken we naar Santiago (Chili) en na 3uur wachten vertrokken we eindelijk naar Paaseiland. Het toestel was een 767 met dus diverse films, series, muziek en spelletjes, incl afstandbediening! Dit hadden we nog niet gehad en kan dus Iberia een voorbeeld aan nemen. Na 5,5uur vliegen lande we op het eiland. Maar we werden niet opgewacht met een bordje Polman, laat staan dat we slingers kregen om de nek. Maar met een taxi naar ons overnachtingadres gegaan. Uiteindelijk was alles toch in orde gekomen.

Paaseiland 28-11-2006 deel 6

Na een goede nacht, wel met huilende honden (dat is normaal hier) een heerlijk ontbijtje. We wilden graag een tour doen en nadat de eigenaresse belde met OAtours konden we meteen mee. OAtours is een gids die met max 6 personen de tour doet en dat is wel zo lekker. We werden om 10uur opgehaald en werden om 1815uur weer terug gebracht. We hebben het hele eiland gezien, begonnen met de omgevallen beelden, via de plaats waar ze gemaakt werden tot aan door de Japanners gerestaureerde beelden (Moai worden ze genoemd).

Adriaan heeft iets van 140 foto´s gemaakt. Het is hier toch echt wel erg mooi, en we hadden de hele dag schitterend mooi weer. Eenmaal terug in Hanga Roa betrok de lucht en viel er wat regen. Maar na deze regen een weer mooi zonsondergang gezien.

We gaan morgen, woensdag, duiken. Jenny een intro-duik en Adriaan gaat naar 24meter om een nep-moai te zien die daar door de duikschool in afgezonken 3 jaar geleden.

Dagboek van Paaseiland:

De dag erna vertokken we naar Paaseiland. We kwamen daar ´s avonds laat aan. We zouden opgewacht worden
door de eigenaars van het hostel en zoals velen een bloemenkrans omkrijgen maar helaas stond er niemand...
Toen maar een taxi. De taxirit duurde 3 minuten en toen waren we er al. Tja het eiland is niet zo groot.
Gelukkig stond er wel een reservering op onze naam. We kregen meteen een glaasje sap, terplekke geperst van
verschillende vruchten die op de fruitschaal lagen. Lekker.

De eerste dag hebben we een tour gedaan samen met 2 echtparen uit Australië. We gingen langs de
belangrijkste locaties van het eiland. Heel indrukwekkend en de gids vertelde heel veel verhalen.
De tweede dag hebben we een auto gehuurd om zelf nog wat plekjes te bezichtigen maar vooral om de derde dag
de zonsopgang heel vroeg op een belangrijke locatie te zien. Bij het opstaan stortregende het maar gelukkig
was het aan de andere kant van het eiland droog en hebben we een hele mooi zonsopgang gezien. Niet zonder
wolken maar juist de wolken erbij maakt het heel mooi met zo´n rode en roze gloed er over.

Nadat we de auto weer hadden ingeleverd zijn we gaan duiken. Adriaan een gewone duik en Jenny een
introductieduik. Het was ontzettend duur maar je duikt maar een keer in je leven op Paaseiland... Jenny vond het
in het begin doodeng en durfde niet meer. Maar toen Jenny toch de rust en de moed had gevonden is Jenny toch naar
beneden gegaan en heeft ze werkelijk genoten. Jenny zag ook nog een schildpad heel sierlijk en rustig voor me
uitzwemmen. Héééél mooi !!!

De vierde dag was alweer de dag van vertrek. We hadden wel wat langer op dit rustige mooie eiland in ´the
middle of knowwhere´ willen zitten. Het eiland hoort bij Chili maar de Chileense kust ligt wel minstens
4500 kilometer verwijderd van Paaseiland. En het dichtstbijzijnde eiland is Tahiti en dat ligt maar
liefst 3700 kilometer verder..... Dus erg afgelegen.

En nu zitten we weer in het drukke en warme Buenos Aires. We hebben vandaag een beetje rondgelopen en op
het dakterras gezeten. We zitten in een gezellig en rustig hostel in de wijk Palermo. Je gaat een klein
steegje in en opeens zit je in een oase van rust met een mooie binnentuin. En dat gewoon midden in het